Programowanie obiektowe (OOP) jest paradygmatem programowania, który używa “obiektów” – instancji klas zawierających zarówno dane, w postaci pól (często nazywanych atrybutami lub właściwościami), jak i procedury, w postaci metod. PHP, język szeroko stosowany do tworzenia stron internetowych i aplikacji webowych, oferuje pełne wsparcie dla programowania obiektowego. W tej lekcji omówimy, jak zdefiniować prostą klasę w PHP, utworzyć jej obiekty i wykorzystać je w prostym skrypcie HTML.
Definicja prostej klasy
Klasy są fundamentalnym aspektem OOP. Służą jako szablony do tworzenia obiektów. Poniżej znajduje się przykład klasy Car
, która reprezentuje samochód. Zawiera ona dwa atrybuty – color
i model
oraz metodę displayInfo()
, która wyświetla informacje o samochodzie.
<?php
class Car {
public $color;
public $model;
public function __construct($color, $model) {
$this->color = $color;
$this->model = $model;
}
public function displayInfo() {
echo "<p>Kolor: " . $this->color . "</p>";
echo "<p>Model: " . $this->model . "</p>";
}
}
?>
Użycie klasy w PHP i HTML
Po zdefiniowaniu klasy możemy utworzyć instancje (obiekty) tej klasy i wykorzystać je w naszym skrypcie. Poniżej znajduje się przykład, jak możemy stworzyć instancję klasy Car
i wykorzystać ją do wyświetlenia informacji o samochodzie w prostym dokumencie HTML.
<?php
include 'Car.php'; // Załóżmy, że klasa Car jest
// zdefiniowana w pliku Car.php
$myCar = new Car("czerwony", "Ferrari");
?>
<!DOCTYPE html>
<html lang="pl">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<title>Prosta klasa w PHP</title>
</head>
<body>
<h3>Informacje o samochodzie:</h3>
<?php
$myCar->displayInfo();
?>
</body>
</html>
W tym przykładzie najpierw dołączamy plik Car.php
, który zawiera definicję klasy Car
. Następnie tworzymy nowy obiekt tej klasy, przekazując do konstruktora wartości atrybutów ("czerwony"
dla koloru i "Ferrari"
dla modelu). Na koniec, wywołujemy metodę displayInfo()
na naszym obiekcie, aby wyświetlić informacje o samochodzie w przeglądarce.
Podsumowanie
Programowanie obiektowe w PHP pozwala na organizację kodu w sposób, który ułatwia zarządzanie złożonością i ponowne wykorzystanie kodu. Definiowanie klas i tworzenie obiektów to podstawowe umiejętności, które pozwalają na efektywne wykorzystanie tego paradygmatu. Przedstawiony przykład pokazuje, jak zdefiniować prostą klasę, utworzyć jej instancje i użyć w kodzie HTML, co jest typowym zadaniem podczas tworzenia aplikacji webowych w PHP.